درباره پربینندهترین سریال تلویزیون با حضور پسر خسرو شکیبایی
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۵۴۳۳
به گزارش همشهری آنلاین، براساس این نظرسنجی این مجموعه رضایت ۸۱/۷ درصدی بینندگان را در حد «زیاد» کسب کرده است؛ این در حالی است که براساس اعلام مرکز تحقیقات صداوسیما، مجموعه تلویزیونی «مستوران» بهعنوان پربینندهترین مجموعه سیما در نیمه اول تیرماه۱۴۰۱ تنها ۱۵/۴ درصد مخاطب داشته است. درواقع، میزان مخاطبان سریال «برف بیصدا میبارد» در نیمه دوم تیرماه بیش از دوبرابر مخاطبان سریال «مستوران» در نیمه اول همین ماه بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«برف بیصدا میبارد» داستان ۲ خانواده را بر بستری از تاریخ معاصر ایران روایت میکند و از این بابت میتوان آن را شبیه سریالهایی همچون «لحظه گرگ و میش» (همایون اسعدیان، ۱۳۹۷) یا «کیمیا» (جواد افشار، ۱۳۹۴) دانست که فیلمنامهنویس «برف بیصدا میبارد» یعنی مرحوم مسعود بهبهانینیا فیلمنامه این دومی را نوشته بود. حتی سریال به نمایش درنیامده «سرزمین مادری/ سرزمین کهن» (کمال تبریزی، ۱۳۹۲) هم از الگوی روایت ملودراماتیک یک زندگی خانوادگی در بستر روایتی تاریخی - سیاسی بهره برده است. این نوع سریال با ساخت سریال «در چشم باد» (مسعود جعفریجوزانی، ۱۳۸۷) در تلویزیون پایهگذاری شد و تقریبا تمام تجربههای بعدی در این نوع سریالسازی، از نظر طول روایت، تعدد شخصیتها، سیر حوادث و گنجاندن موضوعات سیاسی تاریخ معاصر در داستان به سریال «در چشم باد» نَسب میبرند.
داستان وصل و هجران، کامیابی و ناکامی عشاق، جداییهایی که به دوری ختم میشوند و پیوندهایی که از هم میگسلند، به این نوع سریالها مشخصاتی ملودرام میبخشد. درواقع این سریالها را از نظر ژانری میتوان بهگونه ملودرام منتسب کرد. از نظر مضمونی نیز به تصویر کشیدن مضامین انقلابی و اسلامی در بطن حوادث تاریخی و روابط شخصیتها با یکدیگر موتور محرکه اندیشهای این سریالها محسوب میشود. «برف بیصدا میبارد» نیز - همچون اسلاف خود - بر بیان داستانی ملودرام با مولفههای آشنای این ژانر و تأکید بر تفوق وجوه اخلاقی قهرمانان بر رذائل شریران متکی است. یکی از انتقاداتی که معمولا به سریالهایی همچون «برف بیصدا میبارد» وارد میشود این است که این سریالها کشدار، بیافتوخیز و مبتلا به ضرباهنگی کند هستند.
پوریا آذربایجانی در میزگردی در پاسخ به این انتقاد به فارس گفته بود: «واقعیت این است که اگر بهنظر قصه کشدارتر از قصههای دیگر است - چون نسبیتی بهوجود میآید - باید بپرسیم که نسبت به کدام اثر کشدارتر است؟ اصولا مخاطب امروز محتوای سرگرمی خود را از اینستاگرام و ویدئوهای کوتاه آن دریافت میکند و علاقهای ندارد که بسترهای شکلگیری قصه را ببیند. در پلتفرمها یکسریال با ۱۵۰ قتل در ۱۵ قسمت ساخته میشود و این حجم از کنش و واکنش نیز برای مخاطب جذاب است.
صفحه حوادث روزنامهها نیز بر همین منطق جذابتر از سایر بخشهای آن به شمار میروند. داستان «برف بیصدا میبارد» از ابتدا بر یک بستر تحلیلی نوشته شده و باید زمینهچینیهایی طراحی کنیم و اتفاقاتی شکل بگیرد تا براساس آنها کنش و واکنشی اتفاق بیفتد. به اضافه اینکه اصولا قصه راجع به میوههای ۲ سبک زندگی است و ابتدا باید جزئیات زندگی این افراد تعریف شود.
پوریا شکیبایی سریال انقلابیمن هم معتقدم که این سبک از سریالسازی طرفدار ندارد؛ چون بینندهای که این روزها به درست یا غلط از فضای مجازی تغذیه میشود یا سریالهای پلتفرمی که بهطور جدی بر منطق کنش و واکنش نوشته و ساخته میشوند را مشاهده میکند، ممکن است تحمل فضاهایی که یک عده آدم دور یک سفره نشستهاند را نداشته باشد؛ مخصوصا اگر تجربهای از فضای دهه ۶۰ در خاطرات خود نداشته باشد؛ پس این مسئله را ذاتا اشکال قصه و سریال نمیبینم و ذات ریتم «برف بیصدا میبارد» در متن فیلمنامه و در تصویر وجود دارد. قصه در اصل براساس متنی نوشته شده که از ابتدا به همین صورت بوده است.
با وجود اینکه، «برف بیصدا میبارد» هنوز با سریالهای موفق تلویزیون همچون «هزاردستان» یا «روزگار قریب» فاصله بعیدی دارد، ولی اقبال نسبی بینندگان به آن نشان میدهد که تماشاگر تلویزیون هنوز جذب قصه خوب و پرکشمکش میشود؛ همان گمشدهای که سالهاست دستاندرکاران ساخت سریالها به آن توجهی ندارند.
به رغم برخی انتقادها به ضرباهنگ سریال یکی از نقاط قدرت این سریال بازی پوریا شکیبایی در نقش حبیب بهعنوان شخصیت منفی سریال است. حبیب - برخلاف اسمش - شخصیتی کینهای، حیلهگر و دو رو است که شکیبایی موفق شده او را به شکلی باورپذیر به تصویر بکشد. حبیب در برابر همسرش خود را فردی منطقی و صادق جا میزند، اما در برابر دیگران از در گستاخی و نمایش قدرتش درمیآید.
کد خبر 697509 منبع: روزنامه همشهری برچسبها خسرو شکیبایی تلویزیون سریال تلویزیون - صدا و سیمامنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: خسرو شکیبایی تلویزیون سریال تلویزیون صدا و سیما برف بی صدا می بارد سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۵۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستمزد نجومی سعید آقاخانی واقعیت دارد؟
مهدی فرجی به شایعاتی درباره بودجه سریال «نونخ»، ادامه این مجموعه تلویزیونی و شروعِ «کندو» احمدرضا درویش توضیحاتی ارائه داد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت 2 میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین 2 و 2.5 میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا 1.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام 2 تا 2.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال 1402 دقیقهای 30 میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون خ»وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ5» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ6» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که 70 درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
انتهای پیام/